onsdag 24 november 2010

Dag 08 – Ett ögonblick

Vad hände i går egentligen, frågar han.
Jag hade vaknat exakt en halv sekund innan han ringde. Yrvaket konstaterat att tre missade samtal, två olästa sms och ett röstmeddelande blinkade på displayen. När jag hörde Patriks röst hade min hjärna redan hunnit göra en koppling.
Va, vadå, svarar jag.
Och gårdagskvällen flimrar förbi. Vanliga, helt normala i går. Kanske blev jag trött lite tidigare än vanligt, gick hem själv för en gångs skull. Men det var ju inget konstigt. Mellan min och Niklas lägenheter låg bara fem minuters promenad, vi kunde lika gärna ses senare.
Nä, säger han och jag hör att han andas snabbt.
Samtidigt börjar mitt hjärta slå alldeles för hårt. Och utan att säga något eller röra mig eller över huvud taget känna något så förstår jag.
Nä, för Niklas är död.
Patrik lägger på.
Exakt en halv sekund senare ringer polisen.

1 kommentar:

Bestik sa...

Det låter hemskt.